Stránky jednoho nadšence pro hadráplány....

Pružiny do přední a zadní kyvky - Velorex 250,350 a Os-kar 53,54

bude postupně doplněno.

 

Soudkové pružiny do přední a zadní nápravy  tříkolek OS-KAR 53 a 54

/celé téma bylo uvedeno ZDE v mojí garáži na www.velorexy.cz/

 

    Podstatné náležitosti z výroby replik uvádím i zde:

Skutečné hodnoty dle vyrobených replik: /POZN.na toto téma napsáno v "garáži" 4.11.2010 - po konzultaci na výstavě v Brně na BVV vzešly hodnoty pro výrobu replik pružin - UVEDENÉ V ZÁVORCE/:

Přední pružina:

cca 23cm vysoká, nepravidelná, 
průměr drátu 7mm/alternativně vyrobeny repliky i z drátu síly 8mm
vnitřní průměr: 
- horní chyt 24mm
- dolní chyt 34mm
16 závitů
nejširší vnější průměr cca 58mm

Kliknutím se okno zavře

Zadní pružina:
cca 21 cm vysoká, soudková
průměr drátu 8mm (před korekcí uvedeno 8,5 mm)
vnitřní průměr:
- horní chyt 24mm
- dolní chyt 24mm
15,5 závitu (před korekcí uvedeno 14 závitů)
nejširší vnější průměr cca 56mm

Kliknutím se okno zavře

/POZN.: vzorová patinová pružina/

Kliknutím se okno zavřeKliknutím se okno zavře

/POZN. vyrobené repliky, v alternativě i chrom/náznak uchycení pružiny, kde vrch je stejným způsobem. Při skutečném nasazení je dle praktických zkušeností kolegů vhodné zajistit pružinu proti možnému vyskočení z čepu za jízdy, např. na najetím do výmolu/

 

Válcové pružiny do přední kyvky na Velorex-Os-kar 250 a zadní pružiny na Velorexy 250 a 350

/pozn. k fotografii - odspoda (dva vzory pružin pro výrobu replik - přední pružiny 250, kde stříbrná potom byla vzorem pro výrobu replik. Horní dvě jsou zadní pružiny pro velorex 250,350 - kde červená byla vzorem a zcela horní je nově vyrobena/

 

Originály opotřebených předních i zadních pružin měly následující parametry - tloušťku drátu 8,5mm, v reálu nyní nesehnatelnou. Přední pružiny na 250tku měly v opotřebovaném stavu výšku cca 245mm. Zadní pružina v opotřebeném stavu měla výšku cca 255mm.

 

Hodnoty u Vyrobených replik:

Přední pružina 250 - průměr drátu 9mm, výška cca 250mm (pružina zřejmě tužší, ale u původních časem docházelo za léta používání k ohybům). Konce zabrušované.

Zadní pružina 250,350 - průměr drátu 9mm, výška cca 260mm (pružina zřejmě tužší, ale u původních také časem docházelo za léta používání k ohybům, zejm. u typů s jedním tlumičem). Konce zabrušované.

Oba typy jsou usazovány do silonových úchytů, u 250tek byly tyto na předku původně hliníkové, nemýlím-li se, do r.56. U vyrobených replik se může stát, že  silony (původní nebo dle původně vyráběných) je nutno mírně upravit kvůli většímu průměru drátu, aby šly dostatečně natočit a "držely", nebo nechat vyrobit atypické ks, které mají mírně upravený rádius zářezu kvůli tloušťce drátu.  Při použití drátu 8mm by zřejmě došlo k tomu, že silony by byly volné a pružina by se musela na konci mechanicky upravit, aby bylo natočení silonu na pružinu těsné. Zřejmě by také při zatížení bylo pružení měkčí. 

  

/pozn. Vyrobené repliky, zhora pár zadních pružin a zespoda pár předních pružin + na ukázku silon k uchycení/

 

Závěrem přidávám tip na zajímavou diskuzi z praxe, na téma vyndávání pružin ze zadní kyvky v poradně na velorexy.cz .

 

 

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode